سازه های تمام خرپایی

سازه های تمام خرپایی

ستون ها و پل های اصلی این سازه بصورت خرپایی و از جنس پروفیل صنعتی (قوطی با ضخامت بالای ۳ میلیمتر) ساخته می شود. تیرریزی سقف Z و بادبندها از جنس سیم بکسل با مقاومت بالا می باشد.
مزایای این سازه به قرار زیر است:

۱- امکان اجرای این نوع سازه با دهانه نامحدود و ارتفاع دلخواه
۲- کاهش مصرف فولاد تا ۴۰% -کاهش ۳۰% هزینه ها به نسبت سوله های رایج
۳- نصب سریع
۴- استحکام بالا
۵- پوششدهی کلیه فضاهایی که نیاز به جرثقیل ندارند مانند انبارها ، سالنهای تولید صنعتی ، آشیانه ها ، سالنهای ورزشی و سالنهای اجتماعات

انواع سازه های تمام خرپایی

سازه های تمام خرپایی را در یک تقسیم بندی ساده می‌توان به گونه‌های مختلف تقسیم نمود. خرپای دو بعدی‌ : در خرپای دو بعدی تمامی اعضای خرپا را می‌توان در یک صفحه جای داد.  در واقع از لحاظ هندسی اختلاف بعدی در نحوه قراگیری و جهت‌گیری اعضا وجود ندارد. بسیاری از طرح‌های کلاسیک خرپا در این دسته جای می‌گیرند. توانایی تحمل تنش‌ها و بارهای صفحه‌ای و حجم و ابعاد متناسب از مزایای این خرپا می باشد. ‌خرپای سه بعدی‌: در این مدل شبکه‌ای از اعضا و اتصالات می باشند که روی هم حجمی را در برگرفته و در امتداد هر سه محور مختصات امتداد یافته‌اند. قدرت تحمل بارها و تنش‌های سه بعدی از مزایای این گونه خرپا به شمار می‌رود.

‌خرپای چند گانه‌: با هدف حذف نقاط ضعف و حفظ نقاط قوت از دو حالت قبلی این مدل خرپا ساخت شد. در این گونه از خرپاها معمولاً لینک‌های وسط به صورت تکی و لینک‌های بالا و پایین به صورت دوگانه و یا چندگانه طراحی می‌شوند. در عین حفظ ابعاد متناسب از جمله نقاط قوت این گونه‌ می باشد. قدرت تحمل بارهای صفحه‌ای و مقاومت خمشی و کمانشی مناسب ‌در جهات گوناگون است.

شرکت عمران اتحاد خاوران